Pengertian puasa


Takrif puasa dari segi istilah bermaksud menahan diri daripada makan dan minum dan perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa mulai terbit fajar hingga terbenam matahari beserta niat.


Dalil Wajib puasa


Umat Islam yang mempunyai cukup syarat diwajibkan berpuasa di bulan Ramadhan bersandarkan dalil seperti berikut:


Al-Quran:


Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan berpuasa keatas kamu sebagaimana diwajibkan ke atas orang yang terdahulu daripada kamu, mudah-mudahan kamu bertakwa.

(Al-Baqarah : 183)

Hadis:


Maksudnya: Daripada Ibnu Umar dari Nabi Muhammad S.A.W bersabda; Islam itu dibina atas lima perkara, bersaksi tiada tuhan selain Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allahh, mendirikan sembahyang, membayar zakat, menunaikan h

aji dan puasa pada bulan Ramadhan.

(Riwayat Bukhari dan Muslim)


Sehubungan dengan adanya dalil daripada Al-Quran dan hadis yang jelas tentang wajibnya puasa, maka orang yang mengingkari kewajipan berpusa adalah dihukum sebagai murtad(keluar daripada Islam)


Lafaz Niat



Syarat wajib puasa


Syarat –syarat wajib berpuasa empat perkara iaitu:


1. Islam : Tidak diwajibkan kepada orang kafir.

2. Baligh : Tidak diwajibkan berpuasa ke atas kanak-kanak yang belum sampai umur baligh.

Walau bagaimanapun kanak-kanak digalakkan berpuasa

3. Berakal : Tidak diwajibkan puasa bagi orang gila.

4. Berkemampuan : Tidak wajib berpuasa ke atas orang yang tidak berdaya berpuasa seperti

orang sakit, musafir, orang tua dan sebagainya.


Syarat-syarat sah puasa


Syarat-syarat sah puasa itu enam perkara:


1. Islam : Orang Islam yang sedang berpuasa kemudian ia murtad walaupun sekejap, maka

puasanya batal

2. Berakal : Orang Gila tidak sah puasanya

3. Suci daripada nifas dan haid

4. Masuk waktu puasa

5. Berniat pada setiap malam: Menurut mazhab Imam Malik-memadai dengan sekali niat sahaja iaitu pada malam pertama bulan Ramadhan.


Sebab-sebab Dibolehkan Berbuka


Pertama. Bermusafir (perjalanan jauh) : wajib qadha’


Kedua. Sakit : wajib qadha’. Jika sakitnya tidak diharapkan kesembuhan maka tidak perlu meng-qadha’ tetapi cukup bayar fidyah.


Ketiga. Hamil : diperselisihkan penggantiannya


Keempat. Menyusui : diperselisihkan penggantiannya


Untuk wanita yang hamil atau menyusui :


Jika khuatir terhadap dirinya sendiri saja : wajib qadha’ saja


Jika khuatir terhadap anaknya saja :


• menurut jumhur : wajib qadha’ saja

• menurut Imam Syafi’i : wajib qadha dan juga fidyah


Jika khuatir terhadap dirinya dan juga anaknya :


• menurut Ibnu Umar dan Ibnu Abbas : wajib bayar fidyah saja

• menurut Imam Syafi’i : wajib qadha’ saja


Kelima.
Lanjut usia : wajib bayar fidyah


Keenam. Lapar atau haus yang tersangat : wajib qadha’


Ketujuh. Paksaan : wajib qadha’

Keterangan : Membayar fidyah ertinya memberi makan seorang miskin sebanyak hari dimana seseorang meninggalkan puasa. Besarnya fidyah menurut jumhur adalah satu mudd, sedangkan menurut Hanafiyah adalah setengah sha’.


Lewat qadha' puasa:


• Jika lewat qadha' puasa hingga datang bulan ramadhan yang lain, wajib membayar fidyah secupak pada tiap-tiap hari puasa, dan jika lewat dua tahun, melewati dua kali ramadhan, wajib berfidyah sebanyak dua cupak dan begitulah seterusnya di samping wajib mengqadha' puasa itu.
Orang yang mati sebelum qadha' puasa:


• Orang yang luput puasa ramadhan kerana sakit atau musafir dan ia mati sebelum mengqadha'nya, tidak wajib diikut dengan qadha' atau fidyah dan tidak berdosa.


• Jika seseorang itu mati sebelum mengqadha' puasanya dengan ketiadaan uzur, maka walinya hendaklah mengqadha'kannya atau mengeluarkan fidyah secupak pada tiap-tiap hari puasanya.


• Fidyah puasa : Mengeluarkan secupak bahan makanan asasi ( di negara kita - beras) untuk tiap-tiap hari puasa yang ditinggalkan, kepada fakir miskin.


~~.::Tokabe96::.~~



0 Comments:

Post a Comment



Blog Widget by LinkWithin