Wasiat 1 : “Apabila mendengar azan, bangun dan dirikanlah solat walau dalam keadaan apa sekalipun.”


SOLAT! Suatu kalimah yang sepatutnya menjadi suatu agenda yang terpenting bagi umat yang bergelar MUSLIM! Lebih penting daripada mesyuarat! Lebih penting daripada seminar! Lebih penting daripada program-program yang dianjurkan! Ini kerana solat merupakan perintah terus (direct order) daripada Pencipta manusia dan alam seluruhnya, Tuhan Yang Maha Perkasa, ALLah SWT Rabbul Jalil.


Sekiranya seseorang pekerja bergegas-gegas menjalankan arahan daripada seorang Pengarah Jabatan, sepatutnya kita berhempas pulas untuk menjalankan arahan daripada Tuhan yang menciptakan kita ALLah SWT.


Asy-Syahid Imam Hassan Al-Banna meletakkan wasiatnya yang pertama adalah solat menggambarkan bahawa beliau sedar bahawa tidak adalah perkara yang lain lagiyang terpenting selepas iman iaitulah SOLAT!


Perihal pentingnya solat sehingga diletakkan sebagai Rukun Islam yang ke-2 setelah seseorang mengucap 2 kalimah syahadah mengaku Islam! Rasulullah SAW pula menyatakan dalam hadis yang diriwayatkan oleh At-Tabrani dan Dhiyaul Maqdisi daripada Anas bin Malik katanya Rasulullah SAW bersabda:


أَوَّلُ ماَ يُحَاسِبُ بِهِ الْعَبْدُ يَوْمَ الْقِياَمَةِ الصَّلاَةُ، فَإِنْ صَلَحَتْ صَلَحَ سَائِرِ عَمَلُهُ، وَإِنْ فَسَدَتْ فَسَدَ سَائِرِ عَمَلُهُ.


Maksudnya : Yang pertama sekali yang akan dihitung pada seseorang hamba ALLah pada hari kiamat ialah Solatnya. Maka jika solat itu baik nescaya baik sekalian amalannya, dan jika solatnya rosak, maka rosak sekalian amalannya.


Saudaraku, fahamkanlah hadis di atas. Walau selautan kebaikan yang kita lakukan, walau segunung sedekah yang kita buat; Ketahuilah semuanya menjadi SIA-SIA jika solat kita terabai! AstaghfiruLLah...Aku BERTAUBAT kepada ALLah SWT...


Saudara sekalian, Sebenarnya, apakah dia pengajaran daripada ALLah SWT yang kita tunggu-tunggu untuk menyedarkan kita akan tanggungjawab solat ini?! Adakah kita menanti suatu BALA daripada ALLah SWT ke atas kita barulah kita nak sedar tugas kita untuk Solat? Atau adakah kita menanti nyawa kita terancam oleh MAUT barulah kita nak menjejakkan kaki di atas tikar sejadah?!


Ingatlah Saudaraku! Tidak ada alasan lagi untuk mengatakan bahawa yang kita ini belum sampai maklumat bahawa solat ini penting. Tidak ada alasan untuk kita kata SAYA TAK TAHU! Ini kerana Al-Quran telah ada dalam pelbagai bahasa untuk dibaca dan difahami; Internet juga telah banyak menyebarkan maklumat-maklumat; Buku-buku agama; Ceramah-ceramah agama di tv dan radio; tidak ada alasan lagi untuk kita menyatakan si anu itu tidak membantu kita memahami tentang Islam. Alasan itu sudah tidak dapat diguna lagi. Salahkanlah diri kita sendiri sekiranya nanti waktu yang diberikan oleh ALLah SWT untuk kita menjejakkan kaki ke tikar sejadah menjadi hanya tinggal 1 MINIT! SAKARATUL MAUT!


Saya menyeru saudara seagama sekalian, MARILAH KITA MENUNAIKAN SOLAT!


Tokabe96

27.05.2009 Rabu, Kuching.

0 Comments:

Post a Comment



Blog Widget by LinkWithin